De offers van Kees van Beijnum

De Nederlandse rechter Rem Brink maakt in 1946 deel uit van het internationale tribunaal in Tokio, waar Japanse oorlogsmisdadigers berecht moeten worden. Lees hier de meningen van verschillende mensen over het boek De offers van Kees van Beijnum.

Lees hier de meningen van verschillende mensen over het boek De offers van Kees van Beijnum. Lijkt het u leuk om zelf ook een recensie te schrijven? U kunt u opgeven via Miekes Leesclub

G. de Jonge

Het boek De Offers is een goed en fascinerend boek. Het geeft diepe indruk in de cultuur verschillen tussen Oosterse en Westerse levens. De lijnen in het boek zijn duidelijk weergegeven en goed te volgen. Het is feitelijk een verhaal tussen drie hoofdrolspelers. Brink, de rechter, Michiko de Japanse zangeres en haar neef Hideki, de Japanse oorlogs veteraan. Het boek maakt heel goed duidelijk hoe de culturen verschillen en ook niet nader tot elkaar komen.

Het aantrekkelijke van dit boek is dat het inzicht geeft in gedachten van mensen op een prettige en goed te lezen wijze. Het is een boek dat je niet ineens moet lezen maar af en toe moet wegleggen om na te denken over wat er wordt gezegd en gedacht. Ik adviseer om dit boek te lezen en daardoor toch een iets duidelijker beeld te krijgen over de wijze waarop mensen vanuit diverse achter gronden denken en handelen.

De offers is een fascinerend en soms ook indringend boek. Rechter Brink is in Tokio toegevoegd aan een tribunaal dat moet oordelen over misdaden begaan door de top van de regering ten tijde van de oorlog waarin Japan, na de bombardementen op Hiroshima en Nagasakie, is verslagen. In dit tribunaal zitten vijftien rechters en het is een genot om te lezen hoe al deze individuen, vanuit hun eigen cultuur, omgaan met de schuldvraag. Rechter Brink ontmoet de zangeres Michiko, die haar ouders in genoemde oorlog heeft verloren. Het komt tot een innige liefdesrelatie waarin duidelijk wordt dat de rechter vanuit een Westers perspectief haar opeist en bezit van Michiko neemt.

Hij beseft dat de consequenties voor haar zwaarder en ingrijpender kunnen zijn dan voor hem maar desondanks is Brink van mening dat hij zijn gang kan gaan. Door deze relatie is Michiko niet langer welkom in het huis waar ze woont en is haar toekomst perspectief, een opleiding in het conservatorium van Frankfurt van de baan. De mislukte toekomst van Michiko valt samen met het bezoek dat de vrouw van Brink, Dorien, een aantal weken brengt aan haar man. Het bezoek van zijn vrouw en de liefdes relatie met Michiko zijn voor Brink niet te combineren. Hij maakt Michiko subtiel duidelijk dat ze tijdelijk te veel is.

Michiko geeft aan dat ze nog familie in haar geboortedorp hoog in de bergen heeft en dat ze daar een aantal weken naar toe wil. Wel hoopt ze en verwacht ze dat Brink haar naar het vertrek van zijn vrouw weer benadert en dat ze gezamenlijk toch iets op kunnen bouwen. De ontvangst door haar tante en neef is beleefd toch afhoudend. De oorzaak, waar zij later achter komt is schokkend. Haar neef HIdeki geeft zichzelf de schuld van het gebeuren. HIdeki loopt heel moeilijk met een kruk en ook zijn gezicht is zwaar gehavend. Hij is zelf beschadigd uit de oorlog gekomen. Als de ellende in het dorp zich dreigt te herhalen wordt dit door Hideki voorkomen.

Hierna komt Michiko in het dorp. Al snel blijkt dat Michiko zwanger is. Haar tante verwacht dat zij dit op passende wijze oplost. Michiko weigert dit en verlaat het dorp Michiko probeert contact met Brink te krijgen maar hij reageert niet en stort zich volop in zijn werk. Daar Brink toch wroeging krijgt en meent nog het nodige voor Michiko te voelen gaat hij toch weer naar het meisje op zoek. Ze krijgen contact. De omstandigheden om weer op een lijn te komen blijven moeilijk. Wel doet Michiko een beroep op rechter Brink om haar te helpen het bestaan van Hideki opnieuw te legitimeren. Brink weigert dit te doen en verschuilt zich opnieuw achter zijn onkreukbaarheid als rechter.

Het verhaal eindigt als Brink zijn werk er op zit en hij terugkeert naar Nederland. Voor hij vertrekt probeert Hideki hem nog te bedanken. Maar de man, op zijn kruk en met zijn gehavend gezicht,is iets waar Brink niets van moet hebben. De zinsnede “Deze strompelende wraakengel in zijn armoedige plunje, wat komt hij in godsnaam doen” zegt voldoende en maakt mij duidelijk dat Brink is gebleven wie hij was en wat hij altijd zal zijn.

R. van der Molen

Een dikke pil waar ik steeds naar teruggreep. Ik vond het een prachtig boek ook al was het meer dan 500 pagina’s. Dat ging moeiteloos. In het begin lopen er twee verhaallijnen langs elkaar. Een van de rechter Mats Brink die door de Nederlandse regering is uitgezonden naar het oorlogstribunaal in Japan in 1946 en de andere lijn vertelt over Hideki een oorlogsinvalide. Deze ogenschijnlijk twee verhalen smelten prachtig in elkaar over bij het verder lezen. De rechter wordt verliefd op een Japans meisje Michiku en verwekt bij haar een kind. Hierdoor verliest Michiku haar mogelijkheid om een zang carriere op te bouwen bij een zangpedagoge die haar de deur wijst. Als de vrouw van de rechter Dorien een bezoek wil brengen aan haar man zijn de rapen gaar. En Michiku vervalt in armoede..

Het prachtige boek bevat drama als Michiku aan haar lot wordt overgelaten maar ook spanning. Als zij een rijke Japanner bezoekt die iets wil wat zij bepaald niet wil. Het tekent ook de sfeer van het platgebombardeerde Japan na de oorlog. Maar ook de verregaande privileges die de rechter geniet. Kortom een heel mooi boek!

Een boek dat smaakt naar meer van deze schrijver…

E. Bouwman

Als het verhaal je eenmaal te pakken heeft, laat het je niet meer los. In dit boek draait het om de schuldvraag. De drie hoofdpersonen de Nederlandse rechter Brink, het Japanse meisje Michio en Hideki, een Japanse oorlogsveteraan, worstelen allemaal op hun eigen wijze met de vraag wat en in welke omstandigheid iets goed of fout is. Brink houdt zich tijdens het oorlogstribunaal van 1946 tot en met 1948 bezig met de vraag wie doet er goed in en na een oorlog en wie zijn er werkelijk schuldig aan oorlogsmisdaden? De hoofdpersonen kampen allemaal met schuldgevoelens.

Rem ten opzichte van Michiko die hij wegstuurt, terwijl ze zwanger van hem is. Hij voelt zich ook schuldig aan zijn oncollegiale houding tegenover de andere rechters. Hideki voelt zich schuldig om zijn oorlogsmisdaden. Hij heeft mensen in koelen bloede neergeschoten. Michiko voelt zich schuldig tegenover Mevr. Haffner de vrouw die haar in Tokio beschermd heeft. Het boek vond ik meer dan de moeite van het lezen waard. Naast het feit dat het een niet heel bekend stukje historie aankaart, zijn de verhaallijnen van de drie hoofdpersonen die uiteindelijk aan het eind van het boek samenkomen, intrigerend en spannend.

J.W. Bassie – Bottema

Na afloop van de 2e wereldoorlog vindt in Japan een tribunaal plaats om Japanse oorlogsmisdadigers te berechten. Rechters uit verschillende betrokken landen maken hier deel van uit. Waaronder een van de hoofdpersonen: de Nederlandse rechter Brink. Andere hoofdpersonen zijn de invalide Japanse oorlogsveteraan Hideko en het meisje Michiko, die na een bombardement haar huis en ouders is kwijtgeraakt. Wat het boek vooral boeiend maakt, zijn de verschillende invalshoeken.

De twijfels over de verloren oorlog; de rol en de houding van de Amerikanen als bezetters van het overwonnen Japan; de intriges aan het gerechtshof; het bepalen van de vonnissen, die meer vanuit politieke standpunten dan vanuit juridische waarheidsvinding worden bepaald. In deze chaotische situatie moeten de Japanse Michiko en haar neef Hideko hun leven weer zien op te pakken. Voor rechter Brink is het zoeken naar een evenwicht tussen erkenning van zijn mede-rechters, zijn positie zowel in Tokio als in Nederland en zijn streven naar een gewetensvolle rechtspraak.

Een bijzonder boek, omdat veel geschreven is over de rol van de Duitse bezetting in Nederland en de Japanse in het toenmalige Nederlands-Indië, maar nog heel weinig over de gevolgen van de oorlog voor de gewone bevolking in Japan. Een aanrader, boeiend geschreven en ondanks het feit dat een van de hoofdpersonen Nederlander is, ga je steeds meer meeleven met de Japanse hoofdpersonen, die in de puinhopen van hun leven en hun land moeten zien te overleven. Op sommige momenten zou het verhaal wat meer vaart mogen hebben.