Column Bert Kranenbarg: Gedda

Bert Kranenbarg presenteert 'Bert op 5'. In zijn twee-wekelijkse column voor NCRV-gids schrijft hij over wat hem bezighoudt.

Gedda, ik kende de naam niet. Maar net als ruim 400.000 andere Nederlanders inmiddels wel. Want zoveel mensen bezochten al de film ‘De Beentjes van Sint-Hildegard’. Een film waarvoor Herman Finkers het scenario schreef en waarin hij zelf, naast Johanna ter Steege, de hoofdrol speelt. Jan en Gedda. En Gedda heeft de broek aan thuis, wat nogal ten koste gaat van Jan. Maar Jan verzint een list.

De film is helemaal Twents gesproken, maar dankzij de ondertiteling voor iedereen goed te volgen. En hij trekt dus volle zalen, de platina-status is al bereikt. Dat is bijzonder voor een Nederlandse film en zéker voor een film in het Twents. Ik ben liefhebber van taal en genetisch 50 procent Achterhoeks, dus dat Nedersaksische Twents spreekt mij wel aan. Het heeft ook een functie in deze film: het maakt het verhaal echter, persoonlijker, dichter op de huid. En het laat zien hoe kleurrijk het Twents is in woorden en uitdrukkingen.

Ik heb me buitengewoon vermaakt en ook vaak gelachen om de miscommunicatie en het onbegrip voor elkaar in de film. Maar ik sprak ook iemand die er juist verdrietig van werd dat mensen zo langs elkaar heen kunnen leven, elkaar zo niet kunnen zien. Zo ervaart iedereen het anders, zo persoonlijk is het. Maar Gedda is een naam die ik nooit meer los kan zien van een echtgenote die ik niemand toewens.

Bert Kranenbarg wisselt zijn column af met Joris Linssen. Deze column staat in de NCRV-gids van week 12. Bent u geen abonnee maar wilt u niets meer uit de gids missen? U kunt hier abonnee worden

Bert Kranenbarg presenteert Bert op 5 ✑ Reageren? bert@ncrvgids.nl