Annechien Steenhuizen: ‘Ik heb vertrouwen in mezelf’

NOS Journaal-anchor Annechien Steenhuizen maakt een uitstapje: ze presenteert Project Rembrandt, de zoektocht naar de beste amateurkunstschilder van Nederland. Een nieuwe stap voor Steenhuizen, en dat vindt ze spannend. ‘Ik vind het nooit leuk om in het diepe te moeten springen, maar ik doe het wel.’

Waarom zijn het nog allemaal amateurs?

“Dat heeft meestal met keuzes en leefomstandigheden te maken. Het is vaak het klassieke verhaal: geliefde ontmoeten, kinderen krijgen en dan toch kiezen voor een vaste baan en niet voor het onzekere kunstenaarsbestaan. Maar ergens blijft het kriebelen, dus staan ze hele weekends op zolder te schilderen. Nu krijgen ze gedurende de serie professionele coaching. Ze moeten schilderopdrachten uitvoeren en worden beoordeeld door een vakjury. Iedere aflevering valt een kandidaat af. Hoe beter je ze leert kennen, hoe treuriger dat moment natuurlijk wordt. Je gunt iedereen de hoofdprijs: de winnaar mag exposeren in het Rijksmuseum.”

Hoe oud was jij toen je daar zelf voor het eerst kwam?

“Een jaar of zes, samen met mijn ouders en broers. Ik ben wel met kunst opgevoed, maar ben zelf geen kunstkenner. Ik denk dat ik ongeveer de kennis van een gemiddelde museumbezoeker heb. Ik heb het altijd fijn gevonden om naar musea te gaan. Ook nu met mijn eigen kinderen, van zes en vier. En nee, niet alleen naar het Nijntjemuseum. Ook naar het Rijksmuseum. Ik vind het juist hartstikke leuk om daar nu met ze rond te lopen. Vooral mijn dochter Vesper vraagt steeds van alles. Dan staan we voor de Nachtwacht en wil zij bijvoorbeeld precies weten wie dat meisje is met die kip. Toen we er voor het eerst kwamen was mijn zoon Riff nog wat jong. Op de eregalerij heb je die afscheidingstouwen voor de schilderijen. Hij ging daar keihard aan trekken, kroop eronderdoor en was ook aan het gillen. Ik had hem net in de houdgreep genomen toen er een suppoost aankwam: ‘Mevrouw, wilt u misschien een kinderwagentje?’ Ja, graag! We hebben Riff ingesnoerd en zijn maar weer snel verdergelopen.”

Waar hou jij vooral van?

“Dat kan van alles zijn. L’Origin du monde, vind ik bijvoorbeeld prachtig. Van Gustave Courbet. Een controversieel schilderij van het naakte onderlijf van een vrouw. Zij was de maîtresse van een ambassadeur in Parijs. Dan ga je toch ook een beetje fantaseren hoe zo’n schilderij tot stand is gekomen. Maar alleen al het idee dat je een close-up van een vagina schildert en dat De oorsprong van de wereld’ noemt… Dat heeft iets heel droogs. Hou ik wel van. Het hoeft allemaal niet zo netjes, je mag er ook best even van schrikken.”

Het hele interview leest u in de NCRV-gids van week 3. Bent u geen abonnee maar wilt u niets meer uit de gids missen? U kunt hier abonnee worden.

Project Rembrandt is vanaf zondag wekelijks om 21.20 te zien op NPO1.

Tekst: Ernest Marx