Pia Douwes over Wenen: ‘Een dorpsgevoel in een wereldstad’

Leven en werk van Pia Douwes zijn onlosmakelijk verbonden met de Oostenrijkse hoofdstad. Daar beleefde ze haar internationale doorbraak in Elisabeth. ‘Klassieke muziek, ballet, opera en musical, ook in Wenen is alles op een hoog niveau.’

Hoe ben je destijds in Wenen terechtgekomen?

“In Nederland was ik net begonnen met een dansopleiding en op aanraden van een oom ben ik een musicalcursus gaan doen in Oostenrijk. Die oom woonde in Wenen omdat hij correspondent was voor NRC. De cursus werd gegeven door een hele bekende actrice uit Oostenrijk en zo ben ik daar in de zomer naar toe gegaan. In Salzburg leerde ik een choreograaf kennen die bezig was met de musical Little shop of horrors en die heeft mij voor een rol aangenomen.”

Jouw carrière is dus in Oostenrijk begonnen?

“Ja, ik was in Oostenrijk de eerste Nederlandse in een musical en daardoor werd ik uiteindelijk ook voor Nederlandse producties gevraagd. Mijn internationale doorbraak was ook in Wenen toen ik in 1992 als eerste de rol van Elisabeth (Sissi) mocht spelen. Dat heeft de weg vrijgemaakt voor anderen, want na mij zijn er verschillende Nederlandse musicalartiesten naar Wenen gekomen. Nederlanders zijn graag gezien en gevraagd in Oostenrijk omdat ze een stemgeluid hebben dat goed past bij een musical.”

Wat doe je als je in Wenen bent?

“In de zomer ga ik graag met vrienden naar een ‘heuriger’, dat zijn kleine gezellige restaurants van lokale wijnboeren. En ik ga altijd naar de Naschmarkt om boodschappen te doen. De Naschmarkt is de grootste markt van Wenen, een beetje te vergelijken met de Albert Cuyp in Amsterdam. En natuurlijk de traditionele koffie bij het Kleines Café op de Franziskanerplatz.”

Het hele interview leest u in de NCRV-gids van week 28/29. Bent u geen abonnee maar wilt u niets meer uit de gids missen? U kunt hier abonnee worden.

Tekst: Carmen Fernald