Teun van de Keuken: ‘Ik ben nogal wantrouwend aangelegd’

Teun van de Keuken, journalist en programmamaker bij KRO-NCRV, pleit voor meer openheid en eerlijkheid. In zijn nieuwe boek De supermarktsurvivalgids vertelt hij hoe consumenten zich kunnen wapenen tegen verleiding en misleiding in de supermarkt. ‘Ik heb altijd een boodschappenlijstje.’

Hoe zorgen supermarkten dat consumenten zoveel mogelijk kopen?

“Door de vaart er bij de bezoeker uit te halen. Er is nooit daglicht in de supermarkt, er hangt geen klok, er klinkt rustige muziek en je kan een kopje koffie drinken. Ook aanbiedingen en schaaltjes met eten moeten zorgen dat je zo lang mogelijk blijft.”

Wat is je belangrijkste tip voor supermarktgangers?

“Neem een mandje. Zo’n wagentje ziet er met een paar producten heel leeg uit. Onbewust wil je er dan meer in gooien. Terwijl een mandje snel vol zit en zwaar wordt. En lees het etiket. Dat geeft de meeste informatie over een product, niet de mooie plaatjes of spreuken voorop.”

In je boek pleit je voor openheid en eerlijkheid; ben jij zelf ook een open en eerlijk persoon?

“Ik ben volgens mij niet een heel open fi guur. Ik heb het hart niet op de tong liggen. Erg sociaal ben ik ook niet. In mijn werk praat ik veel met mensen en verdiep ik me in ze. Als ik dan vrij ben, trek ik me liever terug. Waar het mij om gaat is dat wat je over jezelf vertelt klopt. Als ik zou zeggen dat ik een enorm gezelligheidsbeest ben en mensen ontdekken vervolgens dat ik gewoon thuis op de bank zit, dan klopt dat natuurlijk niet. Eerlijkheid vind ik ook belangrijk, maar privé ben ik best conflictmijdend. Ik vul dingen in voor de ander. Als binnenvetter houd ik mijn mening liever voor me.”

Het hele interview leest u in de NCRV-gids van week 2. Bent u geen abonnee maar wilt u niets meer uit de gids missen? U kunt hier abonnee worden.

Tekst: Carlijn Schepers