Kolja, Vrije val, De buurjongen

De gebroeders Modest en Pjotr Iljitsj Tsjaikovski ontfermen zich over de dove Kolja en leren hem spreken.

Boek van de week

Het boek

Kolja is acht jaar oud en doof als de gebroeders Modest en Pjotr Iljitsj Tsjaikovski zich over hem ontfermen. Zeventien jaar lang trekken zij met hem op. Reizend door Europa bevrijden zij de jongen uit zijn isolement. Wanneer Pjotr Iljitsj in 1893 in Sint-Petersburg overlijdt, twijfelt Kolja direct aan de officiële doodsoorzaak cholera. Iedereen zwijgt, maar stilte kent voor een dove geen geheimen. Drie dagen – tot de staatsbegrafenis – heeft hij om de waarheid te achterhalen. Maar terwijl Sint-Petersburg gonst van de geruchten, rijst de vraag of hij de Tsjaikovski’s, die hem leerden spreken, niet beter dient door nu te zwijgen.

De schrijver

Arthur Japin (1956) schrijft verhalen, romans, scenario’s en toneelstukken. Hij stopte met acteren om De zwarte met het witte hart te schrijven. Zijn werk is bekroond met o.a. de Libris-, de ECI- en de NS-publieksprijs.

Hier vindt u meer informatie over deze roman en de schrijver.

Citaat

‘Mond op mond word ik het beste verstaan.’

Recensie Mieke

De Leesclub is een wekelijkse rubriek waarin Mieke van der Weij het boek van de week bespreekt samen met drie andere boekentips. Ook schrijft zij elke week een recensie over het boek van de week. Lees haar recensie van Kolja van Arthur Japin.

Boekentips

Vrije val van Anne Neijzen

Na een ongeval worden Suzanne en Lize door hun ouders gedwongen vriendschap te sluiten. Deze wordt gaandeweg zo intens dat hij al het andere overheerst. Ook als volwassenen blijven de vrouwen gefascineerd elkaars grenzen opzoeken. Op een dag ontvangt Suzanne een brief, die alles verandert. Diezelfde avond boort een vliegtuig zich in de flats van de Bijlmer. Kun je jezelf opnieuw uitvinden nadat alles wat je lief was voor je ogen in rook is opgegaan? Vrije val gaat over wie we zijn als schuld ons stuurloos maakt. Over een verstikkende vriendschap en het grootste verraad.

Uitgeverij Nieuw Amsterdam 202 blz. € 18,99 (e-book € 10,99)

De buurjongen van Jan Siebelink

Naast de familie Sievez woont Henk Wielheesen, een jongen wie het spreken altijd moeilijk is afgegaan, en die bevriend is met zoon Ruben. Henk is nog jong als hij wordt overgeleverd aan de grillen van zijn stiefmoeder, en het is door toedoen van het buurgezin dat hij in veiligheid wordt gebracht. Als de stiefmoeder op gruwelijke wijze sterft, komt Henk werken in de kas van vader Sievez.
Jan Siebelink volgt Henks eenvoudige leven, dat zich voornamelijk op het erf van zijn huis afspeelt. ‘Henk Wielheesen stond aan het hek, met de haan afwisselend op zijn hand of schouder. Op dit moment schoof het dier heen en weer over zijn arm en hand. Het pikte met snelle bewegingen onder zijn vleugels.’ In De buurjongen, spin-off van Knielen op een bed violen, lezen we een heel leven in kleine en veelzeggende details.

Uitgeverij De Bezige Bij 272 blz. € 19,99 (e-book € 14,99)

Ondijk/Punt van Barry Smit

Twee romans in één boek. Ooit was het dorpje Ondijk een spirituele plek met een levendige kerkgemeenschap. Een eeuw later bevolken mensen het die het begrip ‘deugd’ al lang achter zich hebben gelaten. Echte poldergothic. In Punt zoekt een ex-crimineel een nieuw leven in een leeg bos in Frankrijk. Zijn verleden laat zich echter niet zomaar afschudden. Ondijk/Punt is een dubbelroman waarin één vraag centraal staat: kun je degene die je was ooit écht achter je laten?

Uitgeverij Lebowski 240 blz. € 19,99 (e-book € 4,99)