Hans Klok: ‘Je moet succes relativeren’

Hij heeft op het podium gestaan met wereldsterren, maar eigenlijk is hij heel gewoon gebleven. Hans Klok is illusionist, of zoals hij zelf met een knipoog zegt, bedrieger. Deze week is hij te zien in Chantal blijft slapen.

Hoewel Hans Klok in zijn werk als illusionist vaak hoog boven het publiek zweeft, probeert hij in zijn dagelijks leven juist met beide benen op de grond te blijven staan. Dat moet ook wel, want het vak van illusionist is vooral hard trainen. ‘Maar ik noem het nooit werk wat ik doe, het is liefde voor de magie, iets waar ik dag en nacht mee bezig ben.’

Hoe kijk jij zelf naar het grote succes dat jij hebt als illusionist?

‘Wat ik doe is maar entertainment en het is niet broodnodig. Een brood is wel nodig. Als je honger hebt, ga je naar de bakker en dan heb je meer aan een brood dan aan een goochelaar, laten we eerlijk zijn. Je moet het succes dus ook wel relativeren.’

Mensen worden misschien wel een beetje gelukkiger als ze naar Hans Klok zijn geweest?

‘Dat is ook belangrijk. En dat is ook altijd mijn boodschap aan jonge mensen. Ga voor je dromen, kies iets waar je passie ligt. Of dat nou muziek is of iets in de verzorging of in het onderwijs. Het kan van alles zijn.’

Heb jij ook altijd je passie gevolgd?

‘Het is begonnen met een goocheldoos die ik kreeg toen ik tien jaar werd. Op mijn veertiende won ik voor het eerst een wedstrijd en al snel ontdekte ik dat je met goochelen je geld kon verdienen. Ik trad op bij carnavalsverenigingen en kinderpartijtjes en op mijn achttiende zat ik in Japan. Ik ben toen nooit meer teruggegaan naar school.’

Stonden je ouders achter deze keuze?

‘Misschien dachten ze soms wel iets anders, maar ze spraken het niet uit. Ze zagen al snel dat het geen bevlieging was. Daarom stuurden ze me naar een dansopleiding, want ze zagen ook wel dat het heel belangrijk is om goed te bewegen op het toneel. En dat is eigenlijk wel apart, want mijn ouders hebben zelf nooit iets artistieks gedaan.’

Momenteel ben je bezig met je show The new Houdini. Op welke manier heeft deze legendarische boeienkoning jou geïnspireerd?

‘Mijn show is een hommage aan Houdini, de beroemdste ontsnappingskunstenaar en illusionist die ooit heeft geleefd. Houdini was een heel mysterieuze man, omdat hij zijn trucs mee het graf in heeft genomen. Hij heeft nooit iets opgeschreven. En hij had een groot doorzettingsvermogen. Tijdens een optreden heeft hij ooit zijn enkel gebroken en toch ging de voorstelling verder. Vorig jaar heb ik in Duitsland ook tijdens een show mijn enkel gebroken en toen ben ik ook doorgegaan. Ik heb zestien shows met die gebroken enkel gedaan.’

Houdini was pas 52 toen hij overleed aan blindedarmontsteking. Jij bent nu 46. Ben je bezig met ouder worden?

‘Ik ben vanaf mijn dertigste heel fanatiek gaan sporten, maar ik ben ook iemand die graag een biertje drinkt. Op het podium zoek ik steeds meer naar een balans tussen groot spektakel en dichter bij mensen staan. Ik merk dat nu ik ouder word mensen steeds meer willen luisteren naar wat ik te zeggen heb. De geschiedenis van de goochelkunst is zo rijk, dat is een dankbaar onderwerp voor in een voorstelling.’

Wat is het verhaal dat je wilt vertellen?

‘Ik mag als enige in de wereld de zwevende gloeilamp van Harry Blackstone vertonen. Blackstone was een illusionist die in de jaren twintig optrad in Amerika. Tijdens een van zijn optredens brak er brand uit in het theater. De zaal zat vol met 2000 kinderen en Blackstone bleef heel rustig en zei tegen de kinderen: “Nu moeten jullie allemaal opstaan. En we houden elkaars hand vast want de volgende truc is zo groot, die kan alleen maar buiten.” En toen leidde hij de kinderen rij voor rij naar buiten en wonder boven wonder bleef iedereen ongedeerd. Maar Blackstone was door de brand wel al zijn spullen kwijt. Voor de zwevende gloeilamp heb je gelukkig alleen een lamp nodig.”

Waarom ben jij de enige die deze act mag doen?

‘Tijdens een voorstelling in 1988 in Engeland heb ik de zoon van Blackstone ontmoet. We zijn bevriend geraakt en hij tegen me: “Hans, als ik er niet meer ben, dan laat ik je de gloeilamp na.” Jaren later is hij overleden en een hele tijd later belde zijn vrouw op. Ze had eindelijk de moed gehad om zijn dagboeken te lezen. En op een van de laatste bladzijden van zijn leven stond geschreven dat het geheim van de gloeilamp naar Hans Klok moest gaan. Deze geschiedenis wil ik graag met het publiek delen.’

De hele voorstelling draait om jou. Is dat geen beangstigende gedachte?

‘Dat is af en toe vervelend. Ik had het daar laatst met Chantal Janzen over. In een musical heb je een understudy en dan doe je drie of vier voorstellingen per week. Maar als je naar een Hans Klok-show gaat, kun je niet ineens zeg
gen: “De rol van Hans Klok wordt vanavond overgenomen door Nick en Simon.” Dat kan niet. Zonder mij gaat het niet door.’

Is dat een keerzijde van het vak?

‘Een gouden regel is the show must go on, maar dat is soms natuurlijk wel moeilijk. Toen mijn vader in 2002 plotseling overleed, hebben we de dag na begrafenis weer opgetreden en dat vond ik heel zwaar. Om dan weer op het podium te staan tussen alle spullen die hij heeft gemaakt.’

Wat is de belangrijkste les die je van je vader hebt geleerd?

‘Mijn vader zei altijd: “Hans, je moet je dromen najagen en je moet groot denken.” Hij heeft ook het meeste voor mij gedaan, allemaal uit liefde. Hij zei ook: “onderneem, durf en ga ervoor”. En “kom je afspraken na”, want ik ben altijd heel slecht in op tijd komen. Of dan kwam ik weer ergens aan met een plastic tas van de Albert Heijn en dan werd hij boos en zei hij: “Hans, je moet klasse uitstralen, je komt niet met een plastic tas binnen, dat is armoede.” Maar hij liet me ook mijn gang gaan. Optredens, daar ging hij nooit naartoe, maar achter de schermen heeft hij heel veel gedaan. Hij was een heel technische man, onderlegd in alles, ja een hele wijze man.’

Je praat nog vaak over je vader.

‘Ik houd mijn vader in ere en ik heb het nog dagelijks over hem. Hij is iemand die ik elke dag mis en waar ik bijna elk moment aan denk. Er zijn zoveel momenten dat ik me afvraag: “wat zou mijn vader nu gedaan hebben?” Of ik denk: “hier had hij bij moeten zijn.” Tijdens mijn première in Las Vegas had hij het verdiend om vooraan te staan. En dat is dan niet zo. Maar in mijn hart is hij er altijd bij. Hij blijft zo verweven in het bedrijf, want we zitten in een bedrijfspand in de haven van IJmuiden en daar was ook het afscheid van mijn vader. Mijn broer vraagt weleens of ik het niet eng vind om daar ’s avonds laat alleen te zijn. Maar dat vind ik helemaal niet. Papa ís hier gewoon, hij heeft zo van deze plek gehouden. Dat voelt gewoon heel goed.’

Paspoort

Naam: Hans Klok

Geboren: Purmerend, 22 februari 1969

Privé: woont in Bloemendaal

Carrière: Nadat Hans Klok op zijn tiende een goocheldoos voor zijn verjaardag kreeg, begon hij met optreden op verjaardagsfeestjes. Op zijn veertiende werd hij Nederlands en Europees kampioen. In Nederland brak hij definitief door dankzij zijn theatershow in attractiepark Duinrell en zijn gastoptreden in De André van Duin revue in 1993. Hierop volgen optredens in De dinershow, (internationale) televisieprogramma’s (The world’s greatest magic) en zijn eigen theatershows. In 2007 staat Klok maandenlang met een show in Las Vegas met Pamela Anderson als assistente. In 2014 mag hij als eerste illusionist ooit deelnemen aan het Circus Festival van Monte Carlo. Zijn optreden wordt bekroond met een van de Oscars van de circuswereld: de Zilveren Clown. Sinds november is Klok met The new Houdini in Duitsland te zien.