Het leven van natuurfilmer Michael Sanderson: “Het is geen vakantie”

Grote kans dat u de naam Michael Sanderson nog nooit heeft gehoord. Toch is zijn werk wereldberoemd. De Nederlandse cameraman maakte spectaculaire beelden van slingerapen en rivierdolfijnen voor Planet Earth II en bepaalde het camerawerk van De nieuwe wildernis, de bioscoophit over de Oostvaardersplassen.

Michael, je bent een paar dagen in Nederland. Hoe vaak ben je onderweg voor je werk?

“Meer dan de helft van het jaar zijn we onderweg. Ik werk samen met mijn vriendin Ana Luísa die ook mede-eigenaar is van ons productiebedrijf Ateles Films. Zij komt uit Portugal, dus daar zitten we ook vaak. We hebben nu tijdelijk woonruimte in Den Haag, maar zijn wel op zoek naar meer vastigheid. Vooral omdat we aan een paar ingewikkelde producties werken. Dan is een vaste plek om te wonen en te werken wel handig.”

Wat maakt die producties zo ingewikkeld?

“Vooral de plekken waar we filmen, want die zijn niet altijd makkelijk te bereiken. Je bent soms dagen onderweg. Maar natuurlijk ook het soort dier dat je wilt filmen. Dat levert soms best wel stress op want ik wil een mooi verhaal vertellen met beelden die echt iets betekenen. Je kunt niet zomaar een bos inlopen om een dier te filmen, soms moet je dagen wachten voor dat ene mooie beeld. En je loopt te sjouwen met een tas van 30 kilo op je rug. Heel vaak vragen mensen aan me: ‘Michael mag ik met je mee? Ik wil je spullen dan wel dragen.’ Maar na een dag of twee zullen de meeste mensen het zat zijn, het is echt geen vakantie.”

Jouw werk kan dus behoorlijk stressvol zijn. Terwijl het kijken naar een natuurdocumentaire juist heel ontspannend is?

“Je hebt een deadline en er zijn bepaalde scènes met dieren die je moet filmen. Thuis op de bank zie je niet hoe moeilijk het is om een bepaald beeld te maken. En dan is het ook nog eens in een flits voorbij.”

Paspoort Michael Sanderson

GEBOREN: 20 maart 1983 in Wassenaar

WOONT: Met vriendin Ana Luísa Santos in Den Haag en Portugal

CARRIÈRE: Sanderson maakte internationaal naam met spectaculaire beelden van slingerapen en zeldzame rivierdolfijnen in Brazilië voor Planet Earth II. In Nederland bepaalde hij het camerawerk voor de grootste Nederlandse natuurfilm tot nu toe (750.000 bezoekers): De nieuwe wildernis. Sanderson is ook betrokken bij De wilde stad, die vanaf het najaar in de bioscoop draait. Voor zijn recentste film Return of the Spider Monkeys won hij drie prijzen op het Finisterra Arrábida filmfestival in Sesimbra, Portugal.

foto: De wilde stad, Frans Lemmens

Het hele interview leest u in de NCRV-gids van week 26-27. Bent u geen abonnee maar wilt u niets meer uit de gids missen? U kunt hier abonnee worden.

Tekst: Carmen Fernald