Column Joris Linssen: Rock-‘n-roll

Joris Linssen presenteert onder meer Hello Goodbye en Liefs Uit. In zijn column voor NCRV-gids schrijft hij over wat hem bezighoudt. Deze week: de cultfilm Buying the band. “Jan heeft geld, veel geld. Dus koopt hij gewoon de hele band.”

Onder muzikanten circuleert-ie al een tijdje via internet: de cultfilm Buying the band. In deze ontluisterende documentaire volgt Teus van Sintmaartensdijk de zakenman Jan ’t Hoen, die zijn jongensdroom werkelijkheid wil laten worden. Hij wil de drummer zijn van de oude band van Herman Brood, The Wild Romance. En Jan heeft geld, veel geld. Dus koopt hij gewoon de hele band. Plus manager Koos. En Nina Hagen erbij.

Jan wordt zelf de drummer annex bandleider. Het kost hem tienduizenden euro’s. Volgt een culture clash van de eerste orde. De vastgoedmagnaat, met zijn dure auto’s, gestreken overhemden en glanzende kale hoofd, tegenover de verwilderde, opportunistische muzikanten, die alleen maar meedoen vanwege de poen. Jan is de baas. Maar hij kan de rockers, een stuitend vervelende Nina Hagen voorop, niet aan.

Uiteindelijk begint hij mensen te ontslaan, onder wie zijn jeugdvriend, die de leadzanger is. Een pijnlijke scène. De vrouw van gitarist Dany Lademacher legt de vinger op de zere plek: “Meestal begin je een band met zijn allen en is iedereen gelijk.” Of zanger/gitarist Dirk Vermeij: “Als je succes wil moet je gewoon twintig jaar lang met dezelfde jongens door het vuur heen, weet je wel. Je kan wel een limo kopen en een zonnebril opzetten, maar dan ben je nog niet een rock-’n-roll-artiest.”

De documentaire is voor iedereen de moeite waard. Het is een universele film over dromen, verraad en opportunisme. Succes is niet te koop.

Joris Linssen wisselt zijn column af met Bert Kranenbarg. ‘Rock-‘n-roll’ staat in de NCRV-gids van week 9. Bent u geen abonnee maar wilt u niets meer uit de gids missen? U kunt hier abonnee worden.